Kam s ním?! aneb odpad v Japonsku

18. března 2014 v 3:22 | Takara |  Japonsko radosti a starosti běžného života.
"V mládí jsem často hledal odpovědi na otázky: kam, kdy, s kým a jak? 
Dnes se už málokdy zeptám jinak než, proč?! Proč vlastně?!"

Jak už to v běžném životě bývá, některé věci jsou příjemné a jiné věci jsou méně příjemné a některé i dost smrdí. Bohužel běžný život člověka je o odpadu. Nechci zabředávat do ekologických debat o odpadu, kolik ho jeden člověk vyprodukuje, a proč je důležité třídit odpad. Všichni se shodneme na tom, že třídění odpadů a recyklace ke činnost prospěšná k rozkvětu naší modré (zelené?) planety. Ovšem jedna z věcí je zpracovávání odpadu v České Republice, ale v Japonsku z třídění odpadu se stává spíše bojovkou, kdy hráči řeší "kdy a kam s ním?" a to doslova.

Japonsko je známé tříděním odpadu, šetřením energií (no ne každý Japonec samozřejmě a hned sousedka s vánočními světýlky, která jsou stále v provozu, od vedle by mohla vyprávět), ochranou přírody (no zde by asi velryby mohly vyprávět)...no nic není 100% tak už to na světě chodí. V Japonsku funguje velmi propracovaný systém na třídění odpadu, který až na slabé výjimky zvedá mandle cizincům, kteří na tohle nejsou zvyklí.

Začneme odpadkovými koši. Na ulici je většinou nenajdete snad s výjimkou Tokya a to ne všude. Nevěšte hlavu, odpadky jako papíry od svačiny, posmrkané kapesníky budete skladovat v kabelce do té doby, než narazíte na odpadkový koš v práci, nebo na nádraží (kde jsou 3 kontjnery: na petlahve a plechovky, na časopisy, které Japonci ve vlacích často čtou, a pak na směsný odpad, který lze spálit. Další veřejně přístupné odpadkové koše jsou většinou před "konbini sutore" obchod, který funguje 24hodin denně. Koše jsou většinou umístěné hned vedle vchodových dveří do 7/11, Familymart, sankusu aj. Nelze je minout, ale pokud minete, jak koš na odpadky na nádraží, tak koš u "konbini sutore", pak nezbývá nic jiného, než odpad hromadící se ve vaší tašce vyhodit doma. Bohužel. Občas si přijdu jako chodící popelnice.

A když jsme doma, tak nastává to pravé pošušňání a to co s odpadem, který vyprodukujeme v domácnosti. V Japonsku nelze vše hodit do jedné tašky a vyhodit do kontejneru na směsný odpad. Proč? Protože za a) v Japonsku žádné kontejnery na odpad nejsou a za b) pokud nebydlíte v mansion, kde můžete odpad zavřít do klece na odpadky, pak pokud není den v týdnu vyhrazený pro směsný odpad, tak jste bez šance. Takže co s tím?

Posloužím zkušeností s odpady ve dvou městech a jednou v činžáku a po druhé v rodinném domě. Začnu místem, kde jsem bydlela rok a pár měsíců od příjezdu do Japonsko. Bylo to v Yamato a bydleli jsme v činžáků. Směsný odpad se vyvážel dvakrát týdně, ale protože na odpadky bylo vyhrazené, oplocené místo s klecí a dveřmi na kód, tak jste odpad mohli do klece umístit, kterýkoli den v týdnu, žádný problém. V Yamatu se pro odpad používají speciální žluté tašky s logem města a pouze ty můžete používat pro odpad v Yamato, nelze tyto tašky použít v jiném městě a ani nejde použít jiný sáček, než ten žlutý s logem. Co se třídění odpadů týče, tak probíhalo v kleci na odpadky, kde byli umístěny žluté koše s popisky: plechovky, sklenice, baterie, papír, krabice. A opět není problém vyhodit papír či baterie či plechovky v kterýkoli den v týdnu. Zní to na pohodu ne? Tak s čím mají cizinci u tohoto typu bydlení problém?



V tomhle případě je vina na straně cizinců, kterým se nechce odpad třídit a popelář, který uvidí tašku s odpadem, na které je patrné, že obyvatel činžáku netřídil, prostě tu tašku neodveze a pokud ta taška tam leží déle začne se zjišťovat, kdopak ji přinesl, sousedi se navzájem sledují, takže je jen otázkou času, kdy se na to přijde. Proč mají cizinci problém s tříděním? Protože v jejich zemi to dělá společnost zabývající se komunálním odpadem, či stát platí lidem třídícím odpad speciální bonus "za třídění" jako motivaci. Tito cizinci mají pocit, že tohle by měla být práce společnosti svážející odpadky, jenže Japonsko není tak bohaté,jak by se mohlo zdát, a proto tuhle práci nechává na obyvatelích a naučí je to velmi snadno...nevytřídíš...neodvezeme...nevytřídíš znovu...zase neodvezeme a přidáme vzkaz...nevytřídíš...pokuta...když přijdeme na to kdo jsi...což se u nevytříděného odpadu zjišťuje snadněji, než by se mohlo zdát: účet za telefon a internet, účet za plyn, za elektřinu, různé reklamní letáky na vaše jméno, které chodí protože máte pointokádo, na kterou vám chodí plusové body za nákupy a Japonci je zbožňují...Takže jméno vlastníka odpadu zjistíte velmi snadno...



Pro srovnání druhý příklad: Zama (sousední město Yamato, nachází se zde americká vojenská základna). Hned jsk jsme se nastěhovali všimli jsme si místa označeného jak japonsky tak anglicky, že se jedná o místo, kam se má odkládat odpad. Ve schránce nás překvapil leták s týdenním rozpisem, kdy můžeme vyhodit co. Plus bylo, že jako sáčky na odpad můžeme použít libovolnou tašku či igelitku. To je dobré, ale to je tak všechno.




Směsný odpad, kterého je v domácnostech nejvíce, se vyváží v úterý a v pátek. Během této doby nahromaděný odpad musíte mít doma v odpadkovém koši (proto odpadkové koše v Japonsku jsou takové velké, právě z tohoto důvodu). Pokud si uděláte v úterý k večeři maso, tak veškerý odpad tako tácek od masa a odřezky z masa vám bude doma v odpadkovém koši smrdět až do pátečního odpoledne. Tohle je hnus. Vždycky to maso balím aspoň do dvou mikroteńáků, aby nezačalo smrdět. Tenhle problém mě přivedl na myšlenku, zda by nebylo lepší nechávat odpadkový koš na zahradě. Jenže hmyzu je venku dost a dost a mít hmyzí kolonii hned vedle baráku se mi nechce. Ale ani mít doma švábi, pro které je uleželý odpad v domácnostech jako božská mana. V tuhle chvíli jsme problém "kam s ním?" vyřešili velkým košem s kvalitním víkem.


Dobrá směsný odpad jsme jakžtakž vyřešili, ale co ostatní? Tak papír se dá vyhodit pouze v pondělí. Plastové láhve středu, plastové krabičky nebo polystyrenové věci (misky na instantní nudle, tácky z masa aj.) se vyhazují ve čtvrtek. Plechovky se vyhazují v pondělí. Na plechovky a petláhve jsem vyzrála a vyhazuji je do kontejnerů, které s e nacházejí vedle automatu na nápoje (jidouhanbaiki) mám to jen 5 minut od baráku a nemusím řešit, co je zrovna za den, takže mi to vyhovuje víc...:) Na rozpisu "kdy máte vyhodit co", který nazpaměť neumím a každý den se musím kouknout, co a kdy smím vyhodit, sice máte rozkreslené věci, které smíte vyhodit a jak je máte zabalit (svázat provázkem, vložit do průhledné tašky apod.) ale některý odpad tam zakreslený není a teď řešíme je to plast nebo něco jiného? Jako příklad uvedu: rozbitá sluchátka do elektrického piana, který den byste to vyhodili? Nebo stará klávesnice? A koukněte se pro mě do rozpisu ještě jednou, prosím, řekněte mi, který den vyhodíte starou rohožku? To je jen pár příkladů, které jsem řešila minulý týden...Prostě nevim a co je na tom nejlepší, že někdy neví ani můj manžel. Co se týče krabic, keramiky a skla, tak to se vyhazuje poslední pondělí v měsíci. Tohle pondělí vždy zapomenu, a tak musím čekat do dalšího měsíce. O proti Yamatu je to poměrně komplikovanější a co se směsného odpadu týče, tak ten mě hodně drásá. Jedním z důvodu, proč nelze nechat směsný odpad na stanovišti je ten, že stanoviště je chráněno jen žlutou a zelenou sítí a protože v Japonsku je silný vítr, hodně koček a havranů, tak bychom se na ulici brzy brodili odpadky. Ano důvod je pochopitelný a já to chápu, ale nemění to nic na tom, že nechci skladovat smradlavý odpad doma přes čas...


Samozřejmě že vítr fouká a je proto potřeba místo, kolem stanoviště určeného pro odkládání odpadu, chodit uklízet a kontrolovat. Tohle je zase rozdíl oproti činžáku, kde starost o udržování čistoty v "kleci na odpad", má na starosti správce činžáku (zpravidla starý byznysman, který má pár let do důchodu, ale firmy už ho nezaměstnají, protože nevydrží tempo byznysu a chodu firmy a tak většinou končí na takové místě jako je "správce činžáku". I můj tchán se dostal na pozici "správce činžáku" po té, co byl "odejit" z místa počítačového programátora) V ulicích s rodinnými domy se o čistotu starají obyvatelé v pravidelných intervalech, kdy se předává "štafetový kolík" podle přesného schématu. Já dostávám "štafetový kolík" od sousedky podemnou vpravo a předávám ho sousedce vedle nás vlevo. Schéma, kdo komu předává je napsáno na kolíku a já to dostala s osobní zprávou, kde se snažili psát anglicky...no snaha se cení, i když hodnota informací sdělených v angličtině se blížila nule a bez znalosti japonštiny bych byla v háji, ale přesto snaha se cení...:)



Co s velkým odpadem jako: stará kola, stará sedačka, stará plazmová tv aj. Vše co je větší, než běžná taška na odpadky se musí označit speciální samolepkou, která stojí 500yenů. V Yamatu je tato samolepka svítivě zelená, v Zamě je svítivě oranžová. To co chcete vyhodit, umístíte před dům, na samolepku napíšete své jméno a nalepíte na daný předmět určený k vyhození, pak zavoláte na speciální linku, kde si zařídíte odvoz. Zpravidla do večera max do dvou dní je věc pryč. Tyto věci se ale nevyhazují na smetiště, to ne Japonci velmi rádi recyklují, takže pokud se dá věc zrecyklovat pošlou ji do některého z obchodů s použitým zbožím, kde věc prodají za mnohem nižší cenu, protože už je to použité. Tyhle "recyklační obchody" jsou v Japonsku velmi populární a občas v nich najdete i velmi zachovalé věci či úplně nové...Jednu věc v Japonsku opravdu kvituju, nic se jen tak nevyhodí, pokud to jen trošku jde, tak se to vždy použije ještě znovu a znovu a znovu. V tomhle bychom si měli vzít z Japonců příklad...Ale jsou jiné věci, které bych ve světě moc nezaváděla, snad jen v případě, že by někdo chtěl množit švábí kolonii.



Takže takhle nějak to chodí s odpadem v Japonsku. Na vesnicích to může být ještě zajímavější a v horách, to musí být mazec, takže opět píšu, to co vždycky podmínky pro odpad se liší město od města, nejsou stejné pro celé Japonsko. Už si všimněte jen rozdílu mezi dvěmi sousedícími městy (ona to nejsou ani města spíše se jedná o aglomeraci, kdy jedno město plynule přechází v druhé) Yamato žádný leták s třídícím systémem, žluté odpadkové tašky povinné, vyhazování odpadu dle libosti a sousední Zama striktní třídící seznam (v naší ulici žije pán, který zapomíná často, který je den a jeho odpadkový pytel obdržel mnohokrát zprávu "špatně vytříděno", "spletl jste si den", vždycky ho lituju, když ho vidím vléct krabice, a pak zjistí, že nikdo jiný tam krabice nedal, a že si spletl den...chudák...) libovolné odpadkové tašky a směsný odpad skladovaný v domácnostech 4-5 dní v týdnu... Takže rozdíly velké a jsem si jistá, že bychom našli i větší rozdíly, to co jsem právě popsala jse stav kolem odpadků, který jsem zažila. Popravdě se přiznám, že ten systém z Yamata mi vyhovoval víc (a i s ním má řada cizinců problém), proto si na ten systém v Zamě zvykám jen obtížně. Proto tu často řeším variaci nerudovské otázky: "Kam s ním?" až na to, že "kam" je jasné, ale co už je málo jasné je to "kdy"?
 


Komentáře

1 Akiyama Kara Akiyama Kara | Web | 18. března 2014 v 15:40 | Reagovat

Já teda pečlivě třídím, ale tak pečlivě jako Japonci teda ne. Na druhou stranu je to opravdu obdivuhodné a říkám si, proč to nejde tady, když tam ano? (I když, podobně se ptám na hodinách francouzštiny. Japonci si vystačí se dvěma časy, tak proč jich francouzština musí mít deset? O_O) Z toho rozvrhu bych se asi zbláznila, navíc ti švábi jsou fakt nechutní, ale alespoň v tom nějaký systém mají, i když trochu nedomyšlený.

2 Adéla Adéla | E-mail | Web | 18. března 2014 v 16:04 | Reagovat

Myslím, že některé věci v Japonsku tam mají lépe vymyšlené než u nás.Možná, že i tohle je lepší. Ikdyž bych opravdu nechtěla aby mi to doma smrdělo, kdybych zapomněla kdy se to a to má vyhodit :D. Ale ze spousty věcmi nesouhlasím.Například to zabíjení velryb.Nebo žraloků.Když se to tak vezme, tak to dělá spoustu zemi, ale přijde mi že Japonska, Čína,...a tyhle země (hlavně Asijské) to dělají v hojném počtu.A nemusí to být jen mořská zvířata ale i suchozemská.:(

3 Takara Takara | Web | 18. března 2014 v 23:45 | Reagovat

[1]:Proč to nejde v ČR, když to jde tady...protože Japonci mají o něco víc zodpovědnosti pro "my-společnost" a Japonsko je k tomu nutí: nevytřídíš-neodvezeme...tohle přesvědčí i zatvrzelé netřídiče.

[2]: Tenhle systém by se ti nelíbil, to si troufám říct od počítače :)...pokud bys byla vegetarián, tak bys smrdící odpad tolik neřešila, protože zbytky masa za 5 dní v odpadkovém koši smrdí a ne že ne... V Japonsku je řada věcí, které fungují super a lépe než v Čechách: sevis, k zákazníkovi se chovají jako k bohovi a i když na ně zákazník řve, tak se usmívají...ale tohle je super pro zákazníky, ne pro ty, kteří se zákazníky pracují (jako např. manžel, vidím to z druhé stranky, takže ano dobrý servis, ale za jakou cenu) obchody otevřené 24hodin denně, placení účtů na kase těchto obchodů. Městský úřad otevřený i v sobotu. Vlaky jezdí co 5-8 minut, ale ve špičce se jízda vlakem mění v boj o přežití, protože místa a vzduchu je málo a nic na tom nezmění ani častost spojů. Nápojové automaty na každém rohu. Tohle můžu vypíchnout z běžného života jako to lepší, než je v Čechách...ale odpad to rozhodně není: chodit s taškou plnou odpadků jen proto, že nikde na ulici není koš? Líbí? :-D Mě ne...vyhazování směsného odpadu pouze dvakrát za týden znamená, že 5 dní máš v koši věci jako: zbytky z kuchyně, které za 4-5 dní pořádně zasmrádnou...tohle tady nekvituje nikdo a s prvním švábem (fanoušci tohohle systému odpadnou na 100%) šváb nemá doma, co dělat...pokud nemám doma na smetišti...to je můj osobní názor :-) Proč země jako Japonsko nebo Čína jedí více velryby či žraloky, protože japonská kuchyně obsahuje hodně složek pocházející z moře...Japonci nejsou živi jen z rýže, ale třeba z t tuňáků a na takový tuňákový trh se chystáme, takže o téhle problematice se rozepíšu o něco víc v jiném článku ;-)

4 Janča Janča | 1. dubna 2014 v 22:04 | Reagovat

to jako že nevytřídí 1 týden, neodvezou a pak se hrabeš ve 2 a více týdnech starých odpadcích? Tak to je fakt masakr... blééé O_O

5 Takara Takara | Web | 3. dubna 2014 v 2:02 | Reagovat

[4]: No pokud vyhodíš něco nevytříděného v úterý a oni to nevezmou, tak máš šanci vyhodit to v pátek (už vytřízené), takže se hrabeš v odpadcích za čtyři dny...Směsný odpad se vyváží dvakrát týdně, ostatní jednou týdně. Největším problémem je, že si spleteš den, kdy můžeš to či ono vyhodit...

6 Nekra Nekra | Web | 18. února 2015 v 19:40 | Reagovat

Ano, máš pravdu, ten systém v Japonsku jak ho popisuješ mi řpipadá zbytečně složitý. Nevím teda, kde pracovníci třídí směsný odpad - jestli i v Český Republice, tak možná zčásti, protože tu máme kontejnery na tříděný odpad, kam to lidi nahází rovnou vytříděný (teda, pokud třídí).

V prvním systému nechápu tu buzeraci, proč na to musí být speciální žluté tašky, a nestačí nepořádek dát do libovolného většího igelitového pytle/igelitové tašky.
V tom druhým, to je z nějakých finančně úsporných důvodů? Že tam není jedna popelnice na plasty, jedna na papír, další na sklo ... a ty věci se musí střídat/dělit o jeden vyvážený prostor?

Jinak na testové otázky:
sluchátka-žlutá (úterý,pátek)
klávesnice-šedá (pondělí)
rohožka-žlutá (úterý,pátek)

Tak doufám, že ty správné odpovědi nejsou v komentářích (aby to nevypadalo, že jsem to opsal z řešení, kdybych to měl dobře), i když mne pochopitelně zajímá, jestli jsem se "trefil".

7 Takara Takara | Web | 19. února 2015 v 0:33 | Reagovat

[6]: tenhle systém šetří peníze Japonsku. V podstatě obyvatelé jsou nuceni dělat práci, kterou v jiných zemích dělá firma likvidující odpad a v USA za třídění odpadu dostávají lidi zaplaceno. Co se Japonců týče, tak ten systém rádi nemají, ale většina se smíří s tím, že to je prostě pravidlo a ta se musí respektovat...nic jiného jim nezbývá, protože 1) sousedská policie funguje (staré babky v důchodu v sousedství nejsou žádná výhra, protože mají dost času hrabat se v odpadcích sousedů 2) popeláři prostě odpad neodvezou a nalepí na tašku s odpadem výstrahu "zkontroluj obsah" takže ti nezbývá nic jiného...Ano, chápeš to správně v zelené pondělí se na jednom místě sejdou v taškách plechovky, v jiných taškách sklo, v jiné části prostoru krabice, v jiné části vyhrazeného prostoru noviny...co se otázek týče: klávesnice je správně a sluchátka bych vyhodila ve stejný den s klávesnicí (mohl bys je zkusit zakrýt směsným odpadem v tašce, pak by ti út/pá prošel...pod heslem, co oči nevidí...a rohožku máš správně...:-) Největší problém mi tu dělají plasty, kolikrát už se mi stalo, že v plastový den mi plasty neodvezli, ale odvezli je se směsným odpadem...Chystám vylepšený článek o odpadu, protože jsem se zúčastnila přednášky na téma odpad a tam jsem se dozvěděla mimo jiné, že není sklo jako sklo a není plast jako plast :-)

8 Břumák Břumák | 21. dubna 2015 v 22:25 | Reagovat

Pane jo, celý ten systém třídění je (promiň mi ten výraz)pěkná pakárna. Mě osobně by to asi problém nečinilo, jelikož žiji sám, a tudíž moc odpadu nevyprodukuju. A protože mám velký koš se zabudovaným "deodizérem" který překvapivě funguje poměrně efektivně, tak si mohu dovolit odpad vynášet po delší době.

Ten mě napadlo. Jak je to např. zařízeno s koši v parku a se psy? To SI mám jeho výtvor také tahat sebou v kapse? Tady Když není poblíž koš na výkaly, tak to jednoduše zahrabu nebo v nouzi zahrabu, ale jak tak koukám, pravděpodobně by mě za to někdo v Japonsku udal :-D

9 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 19. června 2015 v 23:30 | Reagovat

Je to náročné a asi bych si taky nepamatovala, takže pro moji zapomětlivou hlavu mám nástěnku a udělala bych si tabulku, podle které bych se asi řídila, jinak bych byla v háji. Jinak co se týče třídění, tak se snažím, ale občas taky nevím kam dát.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama