"Chlapi to mají těžký" aneb japonská komedie

15. října 2014 v 5:45 | Takara |  Japonsko křížem krážem
Na Blogu se to jen hemží články o oblíbených mangách a anime. Nebo naopak naopak tu máme zaslouženě obdivovatele filmů od režiséra a scénáristy Akira Kurosawy. Já se pro změnu hlásím s jednou filmovou komediální sérií 男はつらいよ (Otoko ha tsurai yo, v aj překladu: It´s Tough Being a Man aneb Je těžké být mužem nebo hodně volně "chlapi to mají těžký"). Jedná se o japonskou klasiku, která se natáčela po celém Japonsku, má celkem 48 částí a natáčení skončilo až s úmrtím hlavního protagonisty Kiyoshi Atsumi (je to jeho umělecké jméno, narozen byl jako Yasuo Tadokoro), který zemřel na tuberkulózu a bez kterého to prostě nešlo. Atsumi se stal hlavní postavou a ztvárňuje cestovatele jménem Kuruma Torajirō (Tora-san)... Filmy o věčném snílkovi a tulákovi s velkým talentem na problémy a neštěstím v lásce se natáčely v době od roku 1969 a poslední díl vyšel v roce 1995, rok před Atsumiho smrtí. První film ze série: https://www.youtube.com/watch?v=0lqltU4E3h8 (zveřejněno na youtube Chanel Japanese MovieS, pokud by vás film zaujal natolik, na youtube se nalézají všechny a pro ty, kteří neovládají Japonštinu, jsou s aj titulky)

Tora-san je typem člověka, který se nechová podle japonských stereotypů. Pořádně nepracuje, když nepočítáme pouliční prodej a okrádání lidí pouličním věštěním a nebo jen bere/loudí peníze od své mladší sestry, která by se pro svého staršího bratra rozdala. Je to člověk, který je celou dobu na cestách, každý díl série se odehrává v jiném koutu Japonska. No a další věcí, je že Tora-san je člověk, který je tak trochu sobec, ale taky člověk, který se nikdy neožení... (producenti přemýšleli o tom, že by ho "oženili", ale bohužel hlavní protagonista zemřel dřív, než se k tomu rozhoupali, a tak hlavní hrdina zůstal "neoženěn") V jistém ohledu je to člověk s čistým srdcem, který se zamiluje a udělá, cokoli pro svou vyvolenou dámu, ale ve finále to skončí tak, že se daná slečna ožení nebo zasnoubí s někým jiným. Prostě cestovatel, vagabund, který nemá štěstí v lásce. Rodina Tora-san je také zajímavá: otec zemřel, matka ho opustila (v jednom díle ji hledal) a když je doma, tak bydlí u strýce a tety, kteří vedou čajovnu a vyrábějí dango. Ti doufají, že se jednou Tora-san ožení a převezme jejich podnik, ale to se nestane. Jeho sestra (nevlastní) Sakura ho má upřímně ráda a strachuje se o jeho budoucnost společně s tetou a strýcem. Sama je vdaná, má syna a pomáhá strýci a tetě v čajovně. Jak Sakuřin syn roste, tak se začínají objevovat jeho přítelkyně a problémy dospívání. O tom je celá filmová série, o problémech a radostech, které život přináší...je to o životě a komediích kolem nás, jen takových lidí jako je Tora-san v Japonsku moc nenajdete...

Rodina Tora-san žije na periférii Tokya v Katsushika (nádraží Shibamata). Zde se nachází jejich čajovna, chrám, kam chodívala Sakura pro radu k starému mnichovi, také nákupní ulička a samozřejmě vlakové nádraží...:) No a proto nebylo nic příhodnějšího, než umístit sem Tora-san muzeum :) A tam jsme se také vypravili. Hned u vlakového nádraží nás přivítali dobrovolníci s plánky a šli na mě, že si na mně pocvičí angličtinu :D Dostali jsme turistického průvodce po Tokyu, pak odznáčky OH 2020, i když jsem se snažila je odmítnout, že už máme jeden doma (opravdu máme :) )

Jako první jsme zavítali do nákupní uličky, kde se nachází i originální čajovna :) a pak směr chrám, kde vyhrávala ústřední melodie z Otoko ha tsurai yo...tenhle chrám je celkem zajímavý dřevořezbami, které naleznete spíše v čínských chrámech. V japonském bývají takto umně vyřezávané obrazy výjimečné. Následovala návštěva čajové zahrady, jde jsme popili něco čaje a sezení v čajové zahradě, jsme získali takový klid, že pokud bychom se nezvedli, tak bychom byli schopní v zahradě usnout...100% relaxace zaručena...

Poslední zastávkou byla návštěva muzea, kde jsme se dozvěděli, jak se filmy točily. Mě zaujala dlažba před muzeem, která byla ve tvaru Japonska, každá dlaždice byla označná číslem, které symbolizovalo číslo epizody a na dlaždici byla vyobrazeno, co je typické pro danou oblast/město/ostrov/prefekturu. V samotném muzeu jsem dostala anketu k vyplnění. Po vyplnění ankety jsem obdržela malý dárek (látkovou tašku s motivem Shibamaty). V Japonsku vyplnění ankety je něco, za co by člověk měl dostat odměnu, takže je časté, že za vyplnění ankety obdržíte nějakou tu drobnost. Soudě podle mého manžela a blízkých přátel, tak Japonci vyplňují ankety jen velmi neradi. Muzeum bylo velmi zajímavé a mě potěšilo, že tam nebylo tolik lidí, protože jakmile se člověk tlačí spolu se stovkami dalších lidí, zážitek je trošku jiného rázu...proto se nehrnu do muzea Harryho Pottera, které vyrostlo v Kansai, protože je mi jedno, že bych v první řadě zaplatila za "hru na sardinky" a pak možná byhc viděla něco z Harryho Pottera (máme vyzkoušeno z mini muzea H.P. v Yokohamě z loňska...už nikdy více) :D

Katsushika leží při velkých řekách Edogawa, Arakawa a Ayasegawa. Většina říčních scén se točila při nábřežích Edogawy. Plus zde najdete park, několik čajových zahrad, dokonce zahrady, kde pěstují chryzantémy. A protože je podzim, tak míjíte stromy obsypanými plody Kaki (Persimmon). Zrovna je sezóna Kaki a brzy začne naplno sezóna mandarinek, na tu se moc těším. Pri procházce Katsushikou si člověk nepřijde jako v Tokyu, ale skoro jako na venkově, jen cedule v angličtině a hojně anglicky mluvící průvodci dávají znát, že na venkově určitě nejste.

Proč jsem zvolila zrovna tento film? Proč jsme navštívili zrovna Katsushiku a šli se podívat na místa, kde se točily populární filmy o věčném tulákovi jménem Tora-san? Otoko ha tsurai yo jsou oblíbené filmy mého muže, a ten se rád dělí se mnou o své oblíbené filmy, knihy, hudbu, takže jsem se k této milé, komediální sérii dostala i já a celkem jsem si ji oblíbila. Jsem si jistá, že se manželovi v muzeu líbilo, protože tam byl poprvé a myslím si, že to je poprvé, co jsme jeli někam, jen tak na výlet a jelo se na místo, které opravdu chtěl manžel (přiznám bez uzardění, že místa na randění vybírám hlavně já :D) a jezdíme většinou, tam kde já jsem ještě nebyla, i když manžel už tam byl třeba 5krát :D To je daň za sňatek s cizinkou, mně je celkem jedno kolikrát tam byl, když já tam nebyla ani jednou a místo vypadá hodně zajímavě...:D Co budu říkat, má to se mnou těžké...:) Takara