Březen 2016

Firemní Výlet aneb O 12-ti Měsíčcích

12. března 2016 v 12:48 | Takara |  Místní zajímavosti
Dnes Vám přiblížím jeden ze zvyků čistě pracovních. Jedná se o firemní výlety a tedy akce, kde účast je dobrovolná, nicméně pokud se nezúčastníte, tak máte drobné mínus u zaměstnavatele. Tyto výlety fungují jako "team building" a stmelování týmu je pro Japonce velmi důležité, protože ve skupině je důležitá spolupráce. Mimo firmu máte i výtečnou šanci poznat své kolegy mimo práci. Nicméně mějte na paměti, že přílišný odvaz vám bude spíše na škodu, protože ač se jedná o výlet pořád je třeba mít se na pozoru a pokud se pije, tak je třeba si dávat pozor na ústa...

Můj první firmní výlet byla cesta do Izu na tradiční sběr jahod v únoru...Ano, čtete správně v únoru. Japonsko je ostrovní stát a snaží se příliš nedovážet a veškeré suroviny se snaží vypěstovat. Mají tu něco jako sezónní potraviny a ovoce. Například na podzim je hojné khaki, v zimě jsou to jablka a mandarinky. Na přelomu jara a zimy jsou to jahody. Dále broskve, třešně, vodní melouny, jak se dostáváme do léta. Samozřejmě jahody v zimě, jsou raritou. Nejde o kouzla, ale o vědu a techniku. Jahody jsou pěstované ve sklenících a když přijde čas, tak se návštěvníci za poplatek slétnou na záhony s jahodami a sezobou je do poslední.

Jahod můžete sníst kolik chcete, jste jen omezeni časem např. máte hodinu na tzv. tabehoudai tzn "sněz, co můžeš" U vchodu nafasujete krabičku s krémem (něco jako sladké kondenzované mléko) do které tyto jahody namáčíte. Jahody prostě utrhnete a sníte (nemyjete je, tak doufám, že nám je nějakým způsobem omyly...) No pokud ne, tak můžu říct, že jsem návštěvu ve zdraví přežila...:-)

Po jahodové žranici zvané ichigo gari いちご狩り. Jsme navštívili místní vinárnu a přišla ochutnávka místní produkce. Musím říct, že fandím spíše sladším vínům ale největší radost jsem měla z džusu. Další věcí, které jsem se upřímně zasmála, byla cena evropských produktů...skoro jako by byly ze zlata... Ovínění jsme se přesunuli na rybí trh, k mé nemalé radosti. Tohle bylo něco pro japonské kolegy, ti nakupovali do roztrhání těla, pro nás cizince to takové vzrůšo nebylo a většinu času jsme strávili tím, že jsme se snažili je neztratit z očí, což bylo nesmírně obtížné. Jednu chvíli byli tady a další vteřinu už byli o 3 obchůdky dál. Takže diskuze se zjednodušila na: " Kde je ****sensei?" "Nevim, před chvíli tu byla.." "No do...." :-D

Nakonec jsme navštívili suvenýry věnované jahodám a vyrazili jsme na firmení oběd. Vše bylo hrazeno podnikem, autobus, oběd, vinárna apod. museli jsme zaplatit jen 500yenů což je 100Kč na "sběr jahod" Na obědě jsem se snažila vyhnout se seafood a sushi apod. Po narození syna, už tyhle věci nejsem schopná pozřít. Pečená ryba není problém, ale nepohrnu ani stejkem...:-)

Ostudu jsem si neudělala. Chovala jsem se slušně a spořádaně. A dokonce můžu říct, že jsem si výlet moc užila. Jahody v únoru, to se hned tak nevidí!!! Připadala jsem si jako v pohádce O Marušce a 12-ti Měsíčcích:-)

3.března Hina Matsuri

6. března 2016 v 2:33 | Takara |  Kalendář
Hinamatsuri jinak řečeno Festival Panenek. Letos se přiznám, že mi nějak festival unikl, na vše na co jsem se letos zmohla bylo vyrazit s malým do Shin Matsudy se svou kamarádkou a kolegyní G. z Filipín. Kolegyně je v Japonsku sama, její rodina žije na Filipínách a ona ji z Japonska finančně podporuje. Což se jí daří slušně, ale díky pracovnímu vytížení nemá moc šancí si Japonsko užít, tak jsem ji vytáhla ven :-)

Článek o Hinamatsuri naleznete zde, věřím, že je podrobný, takže by měl ukojit zvědavost a v případě otázek, ráda zodpovím, pokud budu vědět...pokud ne, tak třeba příští rok!!!!

V době Hinamatsuri už jsou ume (kříženec švestky a aprikotu, nicméně do angličtiny překládaný jako plum, čili švestka) odkvetlé, a začíná čas kvetení momo, proto se Hinamatsuri nazývají Momo no sekku. Nicméně v Kanagawě kvetou momo až současně se sakurami nebo až po nich. Takže v tehle dobu můžeme obdivovat brzy z jara kvetoucí sakuru s růžovými květy. Tato sakura se nazývá Kawazu zakuka (občas je to kawazu "ZU" čteno jako dzu)...a když Kawazu Zakura, tak Shin-Matsuda.

Shin-Matsuda je malé horské městečko, které se nalézá blízko Odawary. Často se zde pořádají ume matsuri, sakura matsuri, roubai matsuri atd. prostě kvete tu vše na co si vzpomenete. A sem jsme vyrazili s kolegyní.

Bohužel kolegyně není zvyklá na brzké vstávání, takže jsme so daly sraz v Chuo Rinkanu v 10.00...přišla v 11.00 :-D běžně na přátele čekám max 30 minut, a pak jdu domů, nicméně ten den jsem našla zajímavý obchod, tak jsem to tentokrát vydržela. Nicméně vyrazit v 11.00 na cestu, to není nejšťastnější nápad, protože můžete počítat s tím, že tam bude lidí, jako švábů, kolem odpadkového koše...

To se potvrdilo, dorazili jsme kolem 12.00 a lidí tam bylo opravdu požehnaně. Focení bylo obtížné, což moji kolegyni dost štvalo, protože chtěla fotit a v davu se fotí dost blbě...:-D potlačovala jsem svou přirozenost, co to šlo, protože Češce bych asi řekla, že to chce vstát a přijít na sraz včas :-D

Po poledni lidí trošku ubylo, tak jsme vyrazily na výstavku k Hinamatsuri a i na fotky nakonec došlo, takže spokojení byli všichni. Malej si užil taky, takže spokojenost na všech frontách. :-)