Vlaky v Japonsku

14. července 2016 v 14:51 | Takara |  Japonsko radosti a starosti běžného života.
Jste poprvé v Japonsku? A chystáte se jet vlakem? Tak tu mám malý tahák pro začátečníky. Vlaky v Japonsku zpravidla jezdí včas a pokud nějaký nestihnete, pak se nestresujte, protože brzy pojede další...Jste připraveni? Pak tedy začínáme.


Je dobré vědět kde je vchod a východ, protože tato kanji se používá všude možně, takže je dobré vědět, kudy se do budovy leze a kudy se z ní prchá...


入り口 (いりぐち) ー Vchod
出口 (でぐち) ー Východ

Pokud si s někým dáváte sraz, pak telefon rozhodně s sebou. Pak je třeba prohlédnout si mapu nádraží a napsat, kterou LINE, pokud jich tam je více a u kterého východu budete čekat. Např. Machida Kanagawa pref. je přestupní stanice, takže tu máme Odakyuu Line a JR Line. Stanice Machida JR a Machida Odakyuu jsou vzdálené od sebe celkem 500 metrů, takže info, že budete čekat v Machidě u severního východu je celkem na nic. Ještě větší sranda je, když jsou stanice od sebe vzdálenější nebo přepravců je tam víc, to je pak opravdu sranda.


Vchody-východy:
北口 (きたぐち) ー severní vchod-východ
東口 (ひがしぐち) ー východní vchod- východ
南口 (みなみぐち) ー jižní vchod-východ
西口 (にしぐち) ー západní vchod-východ
samozřejmě existují i další názvy jako centrální východ nebo přední východ apod.

typy vlaků:
急行 (きゅうこう) 
Express Vlak v Kanagawě značené červeně a staví jen ve větších městech
準急 (じゅんきゅう) 
Semi Express Vlak má vlastnosti lokálního vlaku i expressu funguje to tak, že část cesty jede jako lokál a část jede jako express a přeskakuje stanice.
快速 (かいそく) 
Rapid Express Vlak v Kanagawě je značen oranžovou barvou a "skáče" a ještě víc, takže je nejrychlejším, ale taky nejdražším vlakem z těch běžných.
普通列車 (ふつうれっしゃ) nebo taky 各駅停車 (かくえきていしゃ)
Local Vlak značen modře, staví na každé zastávce a je nejlevnějším vlakem.


Pro představu:
Cesta z Shinjuku do Yamata
Rapid Express: 35 min
Express: 45 min
Local: 1 hodina 10 min


Pokud bydlíte nebo pracujete ve městě, kde vám jede pouze Local, pak dávejte prosím pozor. Pokud nastoupíte do Expressu, tak se trošku projedete. Několikrát se mi stalo, že jsem v Mizonokuchi nastoupila do Semi Expressu a zrovna moji zastávku přeskakoval a skončila jsem až v Futakotamagawě. Tak bacha na to...


Na cestování vlakem potřebujete samozřejmě jízdenku a nebo pasmo.
窓口 (まどぐち) ー Service Window
切符 (きっぷ) ー Ticket
改札口 (かいさつぐち) ー Ticket Gate
チャージ (chāgi/charge) je pro nabití karty PASMO nebo SUICA v případě Kanagawa Pref. pro karty mají návod v Angličtině, tak se nemusíte bát, pokud se vyskytne problém, pak vám páni na nádraží rádi pomohou,
精算 (せいさん) ー Dobíjecí centrum, pokud suma peněz na kartě nestačí, pak se to dá lehce napravit. Tyto přístroje se nacházejí v prostoru nádraží před turniketem, takže pokud nemáte dost, můžete si dobít přímo na místě. Buď vyrovnat částku, která chybí a nebo rovnou si dobít větší sumu.



Nacpané vlaky jsou rájem pro různé úchyláky - ošahávače. Proto zde existují soupravy jen pro ženy, ale fungují časově omezeně jen ve špičkách. Co dopravce to jiné časy. V případě Odakyuu to je od 7.30 do 9.30.
女性専用車 (じょせいせんようしゃ) Souprava určená pro dámy, ale mohou jí cestovat handicapovaní muži, doprovod a chlapci tuším, že pouze chodíci na základku, na cedulích bývá napsán přesný věk, ale už jsem Odakyuu dost dlouho nejela, tak si to už nepamatuji.



優先席 (ゆうせんせき) 
aneb sedadla určená seniorům, pasážerům, kteří mají problémy s mobilitou, těhotným a pasažerům s malými dětmi. Nicméně to je známý fakt Japonci se jen zřídka postaví. Zpravidla je musíte "vzbudit" a vysvětlit jim, že se v jejich okolí nachází někdo kdo si opravdu potřebuje sednout. Během těhotenství jsem byla svědkem mnoha diskuzí mladých dam: " já ji pouštět nebudu, vystupuju za 8 stanic" nebo paní o berlích, po které se nevraživě koukala jiná Japonka, do které strčila jak se snažila držet na jedné noze. Tehdy mi ruply nervy, protože sama jsem měla dítě přišpendlené vepředu, takže na nabídnuté sedadlo bych se rozhodně nemračila, ale já si nesedám ani když můžu. Nicméně tohle už byl vrchol, takže jsem "vzbudila" nejbližšího Japonce a vysvětlila jsem mu situaci: priority seat-paní o berlích...vstávej chlape! Nejdřív dělal, že mi nerozumí, ale já jsem byla důrazná. Pak se asi 3krát podíval na tu paní, jako by jí neviděl a hledal...bylo to patetické a měla jsem co dělat abych se nerozesmála...Samozřejmě nezdvořáci jsou po celém světě, ale ti japonští mi lezou krkem, protože se snaží uhájit sedadlo do poslední možné vteřiny...a na druhou stranu jsou manner sem a manner tam...Jako jeden z důvodů proč nemají někteří Japonci rádi Japonce je fakt, že cizinci porušují pravidla...nicméně Japonci sami pravidla porušují tak často až mám pocit, že s těmi všemi pravidly by si člověk mohl vytřít zadek...vyšlo by to na stejno...
Naštěstí se najdou i hodní lidé, takže občas i já jsem si mohla v těhu sednout. Nicméně bylo to 8:2 v drtivé většině případů jsem měla smolíka přívěšek nepřívěšek...


V Japonsku jsou vlaky a stanice velmi vymakané a pokud se dodržuje, pak systém funguje. Pro pohyb po nádraží používejte šipky. Snažte se nechodit za žlutými bloky. Nádražáci to nemají rádi, protože vám hrozí, že vás zachytí vlak. Na perónu jsou vyznačená místa, kde zastaví vlak a kde přesně budou dveře, ovšem mějte na paměti, že značky pro Express vlak a pro Local jsou jiné. Na peróně je značen i vůz se zonou pro kočárky horizontálně se tam vlezou 3 vertikálně pouze jeden max dva. Na téměř každé zastávce jsou záchody, spousta záchodů je vybavena i přebalovacím pultem. Dále některá nádrazí mají při sobě conbini store, nebo automaty na pití, cigarety, ale i na samofocení, pokud potřebujete fotku na životopis co nejrychleji.


Popravdě v Japonsku jsou vlaky hlavním dopravním prostředkem. Jsou rychlé, přesné a čisté. Jediné co bych jim vytkla je to, jak bývají narvané. Ve vlaku ony yasashii nihonjin rozhodně nehledejte...budete velmi překvapeni chováním některých individuí a dávala bych si pozor při nastupování a vystupovají, hlavně nepadejte, jinak budete nemilosrdně smeteni masou. Vyplatí se nestát přímo v prostoru dveří, kde je největší koncentrace lidí, ale spíše v prostředku vlaku po stranách od dveří, je tam nejvíce místa, ale musíte počítat s tím, že s sebou musíte mrsknout při výstupu, protože vám nikdo neudělá místo, všichni mají sluchátka, takže na "sumimasen" reaguje jen hrstka lidí cestujících ve vlaku.



Pokud to jde snažte se vyhnout dopravním špičkám. Cestování mimo špičky je opravdu zábava, skoro jako z anime...(haha)
gatangoton,gatangoton...densha...Takara
 


Komentáře

1 Čerf Čerf | E-mail | Web | 14. července 2016 v 22:57 | Reagovat

Před první cestou vlakem v Japonsku jsem byl docela nervózní, jak to zvládnu, ale musím říct, že se mi většinou cestovalo mnohem snadněji než v Čechách, a to jsem vyzkoušel docela dost spojů různého typu. Horší byl vždycky návrat k českému standardu :-).

2 Jana Jana | Web | 15. července 2016 v 13:06 | Reagovat

Do Japonska mám letět s tátou na podzim, tak jsem zvědavá..ale o vlacích vím, jiná země, jiný mrav. A přesnost je vlastnost králů-a Japonců!

3 * * | 27. července 2016 v 1:22 | Reagovat

Pěkný článek. Jen bych doplnil, že se týká hlavně cestování v hustě obydlených oblastech v okolí velkých měst(Kansai, Kanto atd.).  V odlehlejších oblastech a na venkově je to jiné. I v  městech s 30-50 tisíci obyvatel jede vlak jen jednou za 2-4 hhodiny a na menších zastávkách tratí v míň obydlených oblastech spočítáte vlaky za den na prstech jedné ruky (a ještě vám nějaký prst zbyde). Třeba na Hokkaido je dobé si pořádně pročíst jízdní řád. Na druhou stranu můžete jet s klidem i ve špičce.....pokud tedy nějaký vlak jede:-D
-Musím říct, že se mi velmi líbí, jak skou značeny priority seat v Japonsku konkrétními obrázky - podobné značení, někdy i s doprovodným textem používá celá řada měst i v západní Evropě a první vlaštovky jsou i v ČR. Je to mnohem lepší, než klasické české sedadlo se zeleným křížkem,které je dle přepravních podmínek pro osoby s omezenou pohyblivostí. Ty stejně nikdo nezná a většina lidí nad 60 si myslí, že jsou pro ně a ani je nenapadne pustit těhodnou, člověka s malým dítětem nebo o berlích. Většina z nich si pomyslí, že co se cle k JEJICH sedadlům a a´t si projde na druhý konec tramvaje a tam si najde nějaké místo, jestli chce sedět.
-ten odznáček má určitě smysl, protože na řadě žen z Japonska není těhotenství moc vidět a třeba v zimní bundě ani krátce před porodem. Možná by stálo za to mít něco takového i v ČR, aby i těhotné s "nedostatečně prostorově výrazným břichem" si měly šanci sednout.

4 Takara Takara | 31. července 2016 v 12:47 | Reagovat

[3]: děkuji za doplňující info...Ano, pravidelně zmiňuji že bydlím v Kanto oblasti, rozhodně se nechystám psát obecné články o celém Japonsku... ;-)
odznáček by měl smysl, ale bohužel platí, kdo ho vidět NECHCE, tak ten ho prostě nevidí...za dobu mého těhotenství mě pustili sednout asi 3krát a to těhu na mě bylo sakra vidět...Priority seat jsou značené pěkně, ale že by to mělo nějaký efekt na to aby je směli použít ti, kterým jsou určená, tak to bohužel...takovou zkušenost nemám...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama